WB_25_04_20 Voor Eerste Paasdag, zondag 20 april 2025
Pasen: Van levensbelang 1 Samuël 2:1-8
1 en Hanna bad:
‘Nu juicht mijn hart dankzij de HEER, fier heft mijn hoofd zich op, dankzij de HEER, mijn mond spreekt vrijmoedig tegen mijn vijanden, want dankzij uw hulp beleef ik vreugde.
2 Geen is er heilig als de HEER, er is geen andere God dan u, geen rots is er als onze God.
3 Gebruik toch geen grote woorden, blaas niet zo hoog van de toren, want de HEER is een alwetende God: door hem worden onze daden gewogen.
4 De boog van de helden is gebroken,
en wie wankelen weten zich gesterkt.
5 Die genoeg hadden, verkopen zich voor brood, en wie hongerden zijn verzadigd. De onvruchtbare baart zeven zonen, en wie veel kinderen heeft, verwelkt.
6 De HEER doet sterven en doet leven, zendt naar het dodenrijk en leidt eruit omhoog.
7 De HEER maakt arm en hij maakt rijk, vernedert diep en heft hoog op.
8 De zwakke en de arme helpt hij overeind, hij haalt hen uit het stof en uit het slijk. Tussen de edelen zet hij hen neer, hij houdt een ereplaats voor hen vrij. Van de HEER zijn de pijlers der aarde
waarop hij de wereld heeft vastgezet.
Weekspreuk : “Ik was dood, maar Ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.” (Openbaring 1:18)
Thema : Het wonder van de opstanding.
Verdere Bijbelteksten: Hooglied 3:1-5; Matteüs 28:1-10; Lucas 24:1-12; Johannes 20:-10; 1 Korintiërs 15:24-29?; Psalmen 118:24; Lucas 24:6,34.
Kerngedachte: Het offer van Jezus spaart ons voor de gevolgen van het oordeel. Zijn opstanding maakt voor ons de weg vrij naar Gods rijk en zijn rechtvaardigheid.
Opmerking vooraf:
De lofprijzing van Hanna, die wijst op de leven scheppende kracht van God, is onlosmakelijk verbonden met het oordeel. Het nieuwe, met Pasen door God gegeven leven, wordt voorafgegaan door Gods oordeel, dat Jezus Christus plaatsvervangend voor de zondige mensen op zich heeft genomen. Deze redding van het oordeel mag echter niet los worden gezien van het feit, dat Gods recht en zijn rechtvaardigheid in de wereld nog steeds niet worden gehoord. Het gebed van Hanna moet daaraan herinneren.
Uitleg:
Als we aan Hanna’s biografie denken, komen in het Duits drie enkele woorden uit in een “Lebensnotwendig” (vertaald in het Nederlands in “van levensbelang”):
• Leven – een leven in een onvermoeibare standvastigheid en trouw met al haar verlangens, maar ook het geduld en de dankbaarheid, die Hanna opbracht – Hanna wil meer van dit leven
• Nood – zij kon geen kinderen krijgen. Een schijnbare onveranderlijkheid van de omstandigheden – de tijd ertussen, de tijd tot aan de verandering
• Wendbaar (Keerpunt in het leven) – het onvermoeibare gebed brengt verandering teweeg – niets blijft, zoals het is.
Voor degene, die gelooft, is het van levensbelang, dat hij het gehele leven aan de Redder Jezus Christus verbindt, met alles wat hij heeft en zoals hij tot nu toe is. Dat is het geloof in de opstanding! Middenin de nood tussen leven en verandering. En de belofte uit Psalmen 50:15 (“’Roep Mij te hulp, in tijden van nood, Ik zal je redden, en je zult Mij eren.’”) leert ons de uitweg uit de nood.
Belangrijke stadia in het leven van Hanna:
• “… ook al hield de HEER haar moederschoot gesloten.” (1 Samuël 1:5) – Hanna had TOT NU TOE NOG GEEN AANDEEL IN DE TOEKOMST (met betrekking tot de toekomst van Israël)
• “Na de maaltijd stond Hanna op en ging naar het heiligdom van de Heer…” (1 Samuël 1:9) – er volgt het vertrek
• “’… ik……. stort mijn hart uit bij de HEER.’” (1 Samuël 1:15) – Hanna heeft ALLES GEGEVEN
• “….’De God van Israël zal u geven waar u om hebt gevraagd.’” (1 Samuël 1:17) – Hanna krijgt de BELOFTE van de verandering
•“….’Pas als het kind van de borst is, zal ik hem brengen. Dan zal hij voor de HEER verschijnen en daar voor altijd blijven.’” (1 Samuël 1:22) – Hanna moet LOSLATEN
• “’Om deze zoon heb ik gebeden, en de HEER heeft mij gegeven waar ik om heb gevraagd. Nu geef ik hem op mijn beurt aan de HEER, voor alle dagen die hem gegeven zijn.’” (1 Samuël 1:27-28) – Hanna’s OPOFFERING
De lofzang van Hanna is een gebed, dat vanuit de diepe relatie met God werd uitgesproken. Als dank voor de vervulling van haar hartenwens. Als resultaat van de ervaring, dat God het tijd van het leven zonder meer kan keren. Echter waarom zijn veel christenen zo zakelijk, knorrig en verdrietig? Waarom willen zij het beste gewoon voor zichzelf houden? Wij mogen met Pasen ondervinden, dat God in ons leven kijkt. Hij gaf het beste, dat Hij had, zijn Zoon, opdat wij leven. Wij mogen met Pasen beseffen: Jezus maakt vrij!
Beschouwing over Pasen:
Wij willen graag op Paaszondag worden aangestoken door de paasvreugde. Wij kennen echter anderzijds ook de ervaringen van mislukken en verdriet. De lofzang van Hanna is voor de beide zijden van het leven richtinggevend. Er openbaart zich voor ons de kernbeschouwing van Hanna: Alles ligt in Gods hand! Alles!
God heeft ervoor gezorgd, dat wij, als gelovigen, die het offer van Jezus aannemen, niet in de veroordeling blijven en aan het dreigende oordeel onderworpen zijn. Door het feest van de opstanding mogen wij ons hiervan weer dankbaar bewust worden.
Hanna heeft in de liefhebbende macht van God geloofd. Haar lofzang reikt ver in de toekomst, ver voorbij haar lot. En God? Hij heeft alles gegeven. Zijn macht heeft Hij voor alle mensen zichtbaar laten worden, in Jezus Christus. In Hem heeft Hij tot uitdrukking gebracht: Dood en leven liggen in zijn hand.
God heeft zelf de dood overwonnen – aan het kruis op Golgota – opdat het oordeel in ons leven niet het laatste woord heeft. God heeft zijn Zoon, Jezus Christus, niet gespaard. Jezus is de weg voor ons gegaan. De weg van het oordeel, van de dood naar het nieuwe leven. Wat voor een macht! En dat alles voor ons – wat voor een God!
Overigens: deze vrijspraak is nog niet bij alle mensen aangekomen. Pasen kan het aanknopingspunt zijn mensen over de kans van Pasen in te lichten. De tijd van beslissingen is nog niet afgelopen.
J. Habekost
Bericht vervalt automatisch op dinsdag 20 mei , 2025